رفتن به محتوای اصلی
آسانسور روملس

آسانسور روملس

آسانسور روملس

 

آسانسورهایی که فاقد موتورخانه (Machine Room Less) هستند آسانسورهای روملس (Room-Less) یا (MRL) نامیده می شوند. عموما در ساختمانهایی که امکان استقرار موتورخانه آسانسور در بالای چاه آسانسور وجود نداشته باشد یا حتی باعث برهم خوردن زیبایی طراحی بنای ساختمان گردد از آسانسورهای روملس استفاده می شود. بنابراین تمامی سیستم موتور و سیستم کنترل آسانسور در چاه آسانسور و در اورهد (بالاسری) چاه آسانسور نصب می گردد. باید توجه داشت که فناوری روز دنیا به سمت طراحی و نصب این نوع آسانسورها حرکت می نماید. طی گذشت سالیان متمادی از ابداع این آسانسورها، تولیدکنندگان همواره با شناسایی نقاط ضعف و غلبه بر آنها روزبروز بر کارایی و کیفیت این نوع آسانسورها افزوده اند. نصب آسانسورهای روملس توسط موتورهای بدون گیربکس (گیرلس) از نوع Flat الزاما انجام می شود. علت استفاده از این نوع موتورها ابعاد کوچکتر ، وزن کمتر ، بازده و راندمان بالاتر و درنتیجه کارایی بالاتر این نوع موتورها می باشد. مهمترین نکته در طراحی این نوع آسانسورها این است که در هر حالت هنگامی که کابین در level بالاترین توقف است یک فضای کاری حداقل بطول ۱۸۰ سانتی متر ایجاد شود. هنر حل این مساله این است که بتوان در ارتفاع کمتر و بدون صدمه زدن به فضای پشت بام این آسانسور را طراحی و نصب نمود. در توضیح مشخصات فنی آسانسورهای روملس باید گفت محل قرار گیری وزنه در سمت مجاور درب (چرخش ۹۰ درجه به دلیل جلوگیری از فرسایش سیم بکسل) و همچنین استقرار دو فلکه هرزگرد کابین در زیر کابین و یک فلکه هرزگرد روی قاب وزنه که پیاده سازی آن به وسیله سیستم تعلیق ۲:۱ انجام می شود الزامی است. در برخی طراحی های آسانسور روملس کل وزن موتور بر روی ریلهای راهنما وارد میگردد بنابراین انتخاب نوع ریل حائز اهمیت می باشد.در یک طراحی دیگر می توان موتور را در پشت ریلهای کابین مستقر نمود. همچنین تابلو فرمان آسانسور های بدون موتورخانه نیز مجاور درب توقف آخر نصب می گردد که معمولا در یک جعبه قفل شده قرار می گیرد و در زمان تعمیرات و سرویس نگهداری قفل آن توسط سرویسکار باز می شود. از جمله مزایای این آسانسورها می توان نوشت:

 

آسانسور روملس

آسانسور روملس بیش از ۱۵ سال از عرضه ی آسانسور های جدید توسط یکی از بزرگترین کمپانی های آسانسور در دنیا میگذرد ، این مدل از آسانسورها جایگزین مناسبی برای آسانسور های قدیمی و گیربکس بوده است.

 

این مدل دستگاه را آسانسور گیرلس یا آسانسور های MRL آسانسور روملس (آسانسور های machine room less)  می نامند .

 

موتور این مدل آسانسورها از نوع  گیرلس (فاقد گیربکس) بوده که جایگزین بسیار مناسبی برای موتورهای گیربکسی می باشد موتور های گیرلس با راندمان بالا و حجم پایین و مصرف کم انقلاب بزرگی در صنعت آسانسور ایجاد کرد.

 

در آسانسور MRL (بدون موتورخانه) از موتوری بسیار کوچک اما قدرتمند گیرلس (فاقد گیربکس) استفاده میشود بجای اینکه مانند آسانسور های قدیمی از موتورگیربکسی با استراکچر سنگین و پر حجم در موتورخانه آسانسور روی دال بتونی سقف چاهک استفاده شود، از موتور گیرلس کم حجم و کوچک با قدرت و راندمان بالا استفاده میشود این موتور گیرلس با روش  MRL به داخل چاهک آسانسور منتقل میشود و نیاز به موتورخانه ندارد و حداقل فضای ممکنه را اشغال می کند، در حالیکه آسانسورهای قدیمی معمولا یک موتورخانه آسانسور روملس در بالاترین نقطه ی چاه و یا پایین ترین نفطه ی چاه برای نصب موتور گیربکس آسانسور و تابلو فرمان ، گاورنر و متعلقات لازم دارد.

 قیمت آسانسور روملس

 

استفاده از قطعات مرغوب و با کیفیت و طراحی اولیه ، نحوه ی اجرا و تیم مجری نقش بسزایی در کیفیت این مدل از آسانسور های گیرلس و روملس (MRL) دارد.تجربه نشان داده است که طراحی و اجرای این مدل از آسانسورها با دیگر آسانسورهای قدیمی (هیدرولیک و گیربکسی) کاملا متفاوت و نیاز به تخصص و تیم بسیار قوی در زمینه ی طراحی ، تولید و مونتاژ می باشد.

 

شرکت آسانسور و پله برقی با بیش از دو دهه تجربه در این صنعت بارزومه ی درخشان در زمینه ی واردات ، طراحی ، تولید ، فروش ، نصب و راه اندازی ، سرویس و نگهداری و خدمات پس از فروش انواع آسانسور های گیرلس ، آسانسور روملس (Machine Room Less)   دارد و با طراحی اولیه بهینه برای انواع چاهک آسانسور با ظرفیت های مختلف و سرعت و کاربری های مختلف تمامی نقشه و محاسبات آسانسور را قبل از اجرا به صورت ۳D  در اختیار مشتریان عزیز قرار داده و پس از تایید کارفرما تمامی قطعات داخلی مانند کابین آسانسور فیکسچر ریل – پایه بافر – پایه موتور – کلاف های ریل و… بر اساس مهندسی معکوس وارد خط تولید کارخانه ی و پس از ساخت به همراه قطعات اصلی مانند موتورگیرلس – ریل – درب طبقات – درب کابین – تابلو فرمان – سیم بکسل – تراول کابل – پاراشوت – پنل شستی – گاورنر و…. از مرغوب ترین و با کیفیت ترین برند های روز اروپا  اسمبل و سپس به صورت پالت به محل پروژه ارسال می گردد.

 

موتور های بدون گیربکس (گیرلس)

آسانسور روملس

آسانسور روملس

امروزه با کمک تکنیکهای بازخورد و فناوری های الکترونیکی، حرکت مناسب آسانسور و دقت در تراز طبقه را برای اکثر موتورهای الکتریکی بدون صرف هزینه گزاف می توان به دست آورد.در گذشته، موتورهای DC بهترین کیفیت حرکت را فراهم می کردند زیرا سرعت موتور را می توان به سادگی با استفاده از یک ژنراتور DC با یک خروجی متغیر تحت کنترل در آورد. در نتیجه، موتورهای DC به طور گسترده در اکثر کاربردهایی که به یک حرکت آرام و تنظیم دقیق نیاز دارند مورد استفاده قرار می گرفت.

 

در سالهای دهه ۱۹۸۰، فن آوری الکترونیک در درایوها به عنوان وسیله تأمین انرژیبرای موتورهای DC بزرگ جایگزین ژنراتورها شدند. در مقایسه با ژنراتورهای DC درایوها بازده بیشتری دارند و امکان کنترل بیشتری را نیز فراهم می نمایند.در پیشرفتهای بدست آمده در کنترل موتورهای AC این امکان وجود دارد که کیفیت حرکت خوب با استفاده از این موتورها فراهم شود. تکنیک های پیشرفته کنترل فرکانس و ولتاژ منجر به معرفی موتورهای AC بدون گیربکس شده است.

 

این امکانات باعث فراهم شدن کیفیت حرکت قابل رقابت با موتورهای بدون گیربکس DC برای هر نوع سرعتی شده است.موتور الکتریکی بدون گیربکس که شامل یک موتور محرکه، فلکه کششی، شاسی، ترمز مغناطیسی، ارمیچر جریان مستقیم (یا روتور در موتورهای AC)، بلبرینگ های محافظ، و در عزت نیاز فلکه هرز گرد و در حالت های خاص با سیم بکسل بندی دوبل شده است.آسانسور روملس موتور بدون گیربکس به طور کلی برای آسانسورهای سرعت بالا به طور معمول از۵\۲ متر بر ثانیه به بالا مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، هم اکنون از آنها در تمام سرعتها شامل سرعت های پایین هم استفاده می شود

 

.شکل و وزن این موتورهای محرکه به طور قابل توجهی بین تولیدکنندگان دارای تفاوت است ولی اصول اولیه و اجزاء آنها مشابه یکدیگر هستند.نیرو در این مدل موتورها مستقیم و بدون دخالت گیربکس به کابین انتقال می یابد و برای نرم تر شدن حرکت کابین از مدار الکتریکی و گلاتورسرعت حرکت موتور کنترل میشود برای سرعت های بالای ۵\۲ مورد استفاذه قرار میگیرد

 

موتور گیرلس

تفاوت موتورگیربکس دار و بدون گیربکس(گیرلس):

 

موتورهای گیرلس به دلیل نبود گیربکس از نظر حجم کوچک تراز موتور های گیربکس اسانسور می باشد و باعث نصب اسانتر اسانسور،به حداقل رساندن هزینه ها و تعمیرات میشود

موتور گیرلس اسانسور دارای بازده ۹۰% است در صورتی که بازده گیربکس اسانسور ۵۰% است.

موتور گیرلس اسانسور نیاز به روغن کاری ندارد ولی گیربکس نیاز به روغن کاری مرتب دارد

موتور گیرلس به علت نوع ساخت ان داغ نمی کند و حتی در شرایط ترافیک و کار زیاد موتور برای خنک شدن توقف نمی کند ولی این توقف در حرکت برای خنک شدن در موتور گیربکس زیاد اتفاق می افتد

دور موتور گیرلس حدود ۱۵۰ دور در دقیقه است و همین باعث صدای بسیار کم می شود در صورتی که دور موتور گیربکس ۱۵۰۰ دور در دقیقه بوده و حدود ۳,۴ برابر بیشتر صدا و برق مصرف می کند

گیرلس دارای حجم کمتر می باشد به همین خاطر میتوان از ان در نصب اسانسورهای (روملس) MRL استفاده کرد ولی این نصب در موتور گیربکس یه دلیل حجم و وزن بیشتر امکان پذیر نمی باشد.

موتور گیرلس

محدودیت های موتور گیرلس نسبت به گیربکس

 

هزینه بالاتر کل سیستم آسانسور روملس نسبت به اسانسورهای گیربکس دار(تابلو،موتور،درایو،پاراشوت،هزینه نصب…)

لازم به طراحی و انتخاب اجزا مناسب حتی قبل از قرار داد

تنوع زیاد برند ها و نبود اطمینان از موجودی کالا(که با پشتیبانی و تلاش شرکت این امر میسر شده است)

نبود تجربه و اطلاعات کافی در بین شرکت های اسانسور (تولید کنندگان،سرویس کاران،بازرگانان…)

محدودیت کاربرد در محیط صنعتی (الوده به ذرات جامد و گاز مخرب)

نیرو در این مدل موتورها مستقیم و بدون دخالت گیربکس به کابین منتقل میشود و برای نرم ترشدن حرکت کابین از مدار الکتریکی و گلاتور سرعت حرکت موتور کنترل میشود.

آسانسور روملس

آسانسور روملس

موتور گیرلس

مزایا استفاده از گیرلس:

 

مسافران در این مدل شروع و توقف های بسیار نرم و اسوده تری را تجربه خواهند کرد

کلیه قطعات اسانسور مانند موتور،لنت ترمز و سیم بکسل به نرمی حرکتع میکنند و در نتیجه عمر انها بیشتر خواهد شد

به فلایویل نیاز نخواهد شد

موتور این سیستم خنک تر عمل خواهد کرد

با حذف گیربکس قطعاتی مانند(روغن ،فلایویل،چرخ دنده ها حذف خواهد شد)

کاهش ابعاد و وزن

کمترشدن خسارت های زیست محیطی

معایب استفاده از گیرلس:

 

هز ینه ان نسبت به مدل های دیگر بیشتر است

نصب و نگهداری ان پیچیده و تخصصی تر است

در این مدل صدای موتور بیشترخواهد شد

موتور گیرلس

فلایویل:برای کمتر کردن ضربات ناشی از شتاب اولیه و توقف چرخ فلزی بزرگی به نام فلایویل(چرخ طیار) به موتور وصل میشود که تکان های موتور را جذب میکند و کمی نرم تر خواهد شد

 

موتور گیرلس

مشخصات موتور های گیرلس یا بدون گیربکس:

 

موتورDC ولتاژ متغییر

موتورAC ولتاژ متغییر و فرکانس متغییر

موتور ACبا اهن ربای دایمی

موارد مهم در طراحی اسانسور و انتخاب موتور گیرلس

 

کاربری و ترافیک ساختمان

ارتفاع ساختمان

سیستم بکسل بندی ۱:۱یا۲:۲ یا بیشتر

روش نصب (وزنه بغل.وزنه پشت)

قطر فلکه کشش موتور و سیم بکسل

مشخصات موتور های گیرلس یا بدون گیربکس:

 

موتورDC ولتاژ متغییر

موتورAC ولتاژ متغییر و فرکانس متغییر

موتور ACبا اهن ربای دایمی

سرعت اسانسور و کیفیت حرکت تا حد زیاذی به نوع موتور به کار رفته بستگی دارد

موارد مهم در نصب و راه اندازی اسانسور مجهز به موتورگیرلس

 

الزام به اشنایی و تسلط به تکنیک فنی

انتخاب تابلو فرمان و اینورتر حرفه ای

ملزوم به طراحی و مهندسی قبل از خرید و نصب

موارد مهم در خصوص نصب موتور گیرلس در چاه (MRL)

 

ساخت و طراحی مناسب اجزا متصل شونده موتور

الزام به رعایت ضوابط استاندارد

جانمایی و نصب گاورنرمناسب در چاه

ملزوم به تامین شرایط و امکانات نجات اضطراری طبق استاندارد

موارد مهم در خصوص نگهداری موتور گیرلس پیش از نصب

 

موتور را دور از اب و الودگی (مواد شیمیایی.اسیدی….)انبار کنید

محل نگهداری خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد

بیشتر از یک سال زمان بین خرید و نصب موتور نیفتد

 

موتور گیرلس

ترمز الکترومکانیکی موتورهای گیرلس

 

ترمز مکانیکی موتور گیرلس به صورت ترمز نگه دارنده طراحی می شود ولی در وضعیت اضطراری باید پیش از اینکه پاراشوت سرعت وارد عمل شود و کابین را متوقف کند به طور مستقل اسانسور را متوقف کند.ترمز اسانسور ها عموما از نوع جمع شونده خارجی مجهز به دو نوع کفشک است و در موتور محرکه ای بزرگ از نوع باز شونده داخلی به کار میرود

آسانسور روملس

آسانسور روملس

 

 

کفشک های ترمز توسط لنت هایی پوشیده است که که جنس این لنت دارای ویژگی است:

 

  • از سایش بالایی برخورد دار باشد

 

  • در مقابل اسیب های طبیعی مانند رطوبت مقاومت داشته باشد

 

  • مقاومت زیادی در مقابل گرما و حرکت داشته باشد

 

  • خاصیت ارتجاعی کافی داشته باشد

 

  • در مقابل ساییدگی و خراش مقاوم باشد

مزایای استفاده از سیستم (Machine Room Less) : MRL

 

عدم نیاز به موتورخانه ی آسانسور

صدای کم مگنت ترمز و موتور گیرلس

حجم بسیار کم و قدرت بسیار بالا

فرآیندی نصب این آسانسور روملس بسیار کوتاهتر از سایر موارد می باشد .

این مدل از آسانسور ها با محیط زیست سازگارتر است

لوازم و قطعاتی که برای این مدل از آسانسور است کم حجم می باشد

هزینه ها به طور چشم گیری کاهش می یابد .

مامسرویس این نوع از آسانسور ها ساده تر است .

نصاب و سرویس کار به صادگی به تمامی بخشهای این آسانسور دسترسی دارند .

از ریل های قویتری مانند T16 استفاده نماییم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما برگشت به بالا