رفتن به محتوای اصلی
سرویس و نگهداری آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور

سرویس آسانسور

سرویس آسانسور تهران

خدمات پس از فروش ازجمله مهمترین سرویس هایی است که پس از خرید هر محصول توسط شرکت عرضه کننده ارائه می شود. آسانسور سهند فراز کیمیا با تدوین دستور العمل های خاص جهت انواع آسانسور ها، آموزش پرسنل، مدیریت صحیح ، کنترل و بازرسی پرسنل خدمات و ایجاد راهکارهای منطبق با علم روز جهت پاسخگویی سریع به درخواست های مشتریان خدماتی باکیفیت و در خور مشتریان ارائه مینماید .واحد سرویس ونگهداری آسانسور سهند فراز کیمیا در حال حاضر با بهره گیری از پرسنل مجرب و آموزش دیده در حال ارائه خدمات سرویس و نگهداری می باشد. در آسانسور سهند فراز کیمیا هر مشتری پس از انعقاد قرارداد دارای یک شماره اشتراک می گردد که از طریق همان شماره اشتراک علاوه بر ارتباط مستقیم با مدیران میتواند کلیه سوابق خدماتی از جمله زمانهای ارائه خدمات و فاکتورها و گزارشات بازرسی و خرابی، گزارشات حسابداری و سایر اطلاعات مورد نیاز را دریافت نماید گردد. مشتریان سهند فراز کیمیا بر اساس این شماره اشتراک بصورت منطقه ای طبقه بندی شده و به این ترتیب مشترکین سرویس در هر منطقه خدمات خود را در کمترین زمان دریافت می کنند.
شرکت آسانسور سهند فراز کیمیا با انتخاب روش پیشگیرانه PM و کارشناسی شده منطبق با نوع آسانسور ساختمان های مختلف و با استفاده از نیروهای متخصص، جوان، خلاق و با تحصیلات آکادمیک مرتبط با زمینه آسانسور راهی طولانی و دشوار را در زمینه امنیت و راحتی استفاده کنندگان از آسانسور پیش گرفته و جلب رضایت و خواسته شما می تواند پله ساز این نردبان باشد.

سرویس آسانسور

سرویس آسانسور

جهت آشنایی بیشتر بهره برداران گرامی با خدمات سرویس نگهداری چند نکته به شرح زیر ارائه گردیده است:

۱- نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه چیست؟

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یک روش سیستماتیک برنامه ریزی و زمانبندی شده جهت انجام کارهای نگهداری و بازیینی کلی قطعات نصب شده و نظارت مستمر بر عملکرد کلی سیستم پس از نصب آسانسور، مورد نیاز برطبق برنامه تنظیمی با هدف جلوگیری از فرسایش غیر عادی اجزا ماشین و کاهش توقفات اضطراری ماشین­ آلات می باشد. سیستم سرویس نگهداری پیشگیرانه به صورت منظم و ماهانه جهت هر آسانسور درتاریخ مشخص واز قبل برنامه ریزی شده کنترل می گردد. بطور کلی هیچ سیستم یا مکانیزمی وجود ندارد که نیازمند سرویس و نگهداری و بازبینی دوره ای نباشد به ویژه سیستمهایی که ایمنی آنها نقش اساسی در عملکرد کلی سیستم ایفا می نماید و خرابی آنها باعث خطرات احتمالی جانی می گردد. از اینرو اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور کمتر از اهمیت نصب آسانسورنبوده و یک آسانسور صرفنظر از نوع آن و شرکت سازنده آن ، می بایست بطور منظم و حداقل ماهانه یک بار توسط شخص یا اشخاص متخصص تحت بازرسی منظم قرار گیرد.

۲- مزایای نگهداری و تعمیرات چیست؟

سرویس آسانسور در غرب تهران

• آگاهی کامل نسبت به وضعیت آسانسور

با استفاده از این مدل تمامی قطعات آسانسور ارزیابی شده و مشخص می شود که در محدوده ی ایمن کار می کنند.مثلا اگر اتفاقی در عملکرد آسانسور بیفتد، آیا ترمزها عمل خواهند کرد ؟ و یا اگر برق قطع شود ، آیا افراد در آسانسور محبوس نخواهند شد؟

• کاهش هزینه های تعمیرات

در مدل PM قطعات به موقع سرویس می شود و استهلاک قطعات کمتر می شود.  با تعویض قطعات معیوب قبل از اینکه به دیگر تجهیزات آسانسور خسارتی وارد شود از هزینه های اضافی جلوگیری می کند. سرویس و نگهداری آسانسور را از لحاظ توجیه پذیری اقتصادی نیز می توان بررسی نمود. بطور کلی بدیهی است اگر قطعه یا قطعاتی در شرف خرابی یا آستانه فرسودگی قرار بگیرند در صورتیکه به موقع تعویض یا تعمیر نگردند احتمالا باعث اختلال در عملکرد قطعات دیگر نیز خواهند بود، و یا ممکن است خرابی آنها صدمات جبران ناپذیری به کل سیستم وارد نماید. حتی وقوع خطرات جانی در بدترین حالت ممکن است. فرض کنید طنابهای فولادی (wire ropes) آسانسور یا همان سیم بکسل آسانسور در آستانه فرسودگی قرار گرفته است . این فرسودگی و یا خوردگی سیم بکسلها باعث خوردگی فلکه های کششی موتور و هرزگرد می شود بنابراین فلکه های کششی نیز در معرض فرسودگی قرار میگیرند و در حالتیکه ترمز ایمنی آسانسور (پاراشوت) فعال و تنظیم نباشد پارگی سیم بکسل باعث سقوط آسانسور شده و منجر به آسیب های جبران ناپذیر جانی و مالی خواهد بود.

• کاهش مدت توقف آسانسور بدلیل خرابی

با پیشگیری و مراقبتهای به موقع از سیستم آسانسور، شاهد خرابیهای اساسی که موجب توقف طولانی آسانسورهامی شود، نخواهید بود.

• شفاف بودن عملکرد سرویسکار آسانسور

زمانی که یک تکنسین با مدل PM کار نگهداری آسانسور را انجام می دهد احتمال خطا و یا فراموشی وی در مراحل کار به شدت کاهش می یابد و همچنین مدیر ساختمان به راحتی میتواند بر عملکرد او نظارت داشته باشد. کلیه دستورالعمل های سرویس و نگهداری آسانسور و فرمهای بازدید ماهیانه در اختیار بهره برداران قرار می گیرد تا مشترکین نیز در جریان چگونگی انجام خدمات قرار گیرند. همچنین کلیه آسانسورها هر ۶ ماه توسط مهندسین واحد کنترل کیفیت بازدید می گردند تا از لحاظ کیفیت عملکرد خدمات آسانسورها را کنترل نمایند .

سرویس آسانسور

سرویس آسانسور

در هر بازرسی ماهانه و ادواری، آسانسور بر اساس یک چک لیست بازرسی شده و وضعیت موارد موجود در چک لیست به مدیر ساختمان ارائه می گردد و تعمیرات بر اساس سوابق چک لیست آسانسور صورت میگیرد.
موتورخانه:

  1. بررسی دمای متوسط موتورخانه و سیستم ترموستات موتور آسانسور
  2. بررسی استحکام شاسی پایه موتور
  3. بازدید فیوزها و اتصالات جعبه سه فاز و سیستم ارت
  4. بازديد و تعویض روغن گيربكسموتور آسانسور
  5. بازدید شفت موتور و گيربكس آسانسور
  6. بازدید شيارهای سيم بكسل فلکه کششی موتور و هرزگردها
  7. تنظیم ترمز موتور و بازدید لنت ترمز موتور آسانسور
  8. بازدید سيم بكسل های آسانسور
  9. نظافت موتورخانه نظافت داخل موتور ژنراتور و فن موتور آسانسور
  10. بازدید گاورنر و اتصالات گاورنر آسانسور
  11. بازدید ترمینالها، اتصالات و قطعات تابلو فرمان آسانسور
  12. تست سیستم نجات اضطراری و دشارژ باطری های نجات اضطراری آسانسور

چاه آسانسور:

  1.  بازدید میکروسوئيچهايLimit حد و دور اندازهای آسانسور
  2. بازديد و روغن كاري ريلهای آسانسور
  3. بررسی كشش ارتجاعي سيم بكسلهای آسانسور
  4. بازدید كابلهاي آسانسور
  5. بازدید روشنایی چاه آسانسور
  6. بازدید لقمه هاي ريل كابين و وزنه آسانسور
  7. بازدید زنجير تعادل زير قاب وزنه و كابين آسانسور
  8. بازدید کرپی ها و سربکسلهای آسانسور
  9. بازدید اتصالات سیم بکسل به کابین و قاب وزنه آسانسور
  10. بررسی كفشكهاي کابین و وزنه آسانسور
  11. بررسی روغندانهای آسانسور
  12. بررسی ترمز ایمنی پاراشوت و اتصالات میله پاراشوت به سیم بکسل گاورنر آسانسور
  13. بررسی اتصالات و پیچ و مهره های یوک کابین آسانسور
  14. بازدید سنسور آهنربا و آهنرباهای آسانسور
  15. بررسی اتصالات، ترمینالها و دکمه های جعبه revision آسانسور
  16. بازدید ضربه گیر (بافرها) کابین و قاب وزنه آسانسور
  17. بازدید گاورنر پایین و استپ قارچی چاهک پایین آسانسور

درب های طبقات لولایی:

  1. بازدید قفلها
  2. بازدید کنتاکتهای درب
  3. بازدید مگنت درب بازکن
  4. بازدید فنر درب ها
  5. بازدید دیکتاتورها
  6. تنظیم دربها
  7. روغن کاری لولاهای دربها

درب های طبقات تمام اتوماتیک:

  1. بازدید قفلها
  2. بازدید کنتاکهای درب
  3. بازدید کفشکهای زیر درب
  4. نظافت شیارهای درب
  5. بازدید مکانیزم و موتور سردرب

کابین و طبقات:

  1. بازدید شستی احضار طبقات
  2. بازدید شستی احضار کابین
  3. بازدیدروشنایی کابین
  4. بازدیدفن و کلید فن
  5. بازدید موزیک و اعلام طبقات
  6. بازدید صفحه نمایش شستی کابین
  7. بازدید عملکرد درب کابین

 

• آگاهی از ایرادات اساسی آسانسور

زمانی که سابقه خرابیهای آسانسور ، در مدل PM موجود باشد ،وجود ایرادات تکرار شونده حاکی از ایراد بزرگتر می باشد.مثلا تعویض زودهنگام لنت کفشکها خبر از ایراد بزرگتر می دهد.

 

سرویس آسانسور

سرویس آسانسور

•  بیمه آسانسور

تمامی آسانسور های که از شرکت آسانسور سهند فراز خدمات دریافت میکنند  تحت پوشش بیمه خواهند بود .

۳- لزوم قانونی سرویس نگهداری ماهیانه آسانسور چیست؟

طبق ماده ۲۰ قوانین آپارتمان نشینی مدیر مکلّف است جهت حفظ و نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر قرارداد سالانه تعمیر و نگهداری منعقد نماید. در صورت عدم‌انجام سرویس و نگهداری مستمر و بازرسی ادواری سالانه و دریافت گواهینامه ایمنی، کلیه مسئولیتهای حقوقی و کیفری حوادث و سوانح احتمالی بر عهده مالكین و مدیران ساختمان‌های دارای آسانسور است. با توجه به اطلاع رسانی سازمان استاندارد در جراید، دیگر توجیهی برای فرار از مسئولیت در محاکم قضایی وجود ندارد!
همچنین طبق ماده ۱۴ قوانین آپارتمان نشینی  مدیر مکلّف است تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش‌سوزی و زلزله و آسانسور را در برابر حوادث احتمالی بیمه کند. شرط استفاده از بیمه استفاده کنندگان آسانسور در هنگام بروز حادثه وجود قرارداد سرویس نگهداری و انجام بازدید های ماهیانه به صورت منظم می‎باشد.هزینه های انجام سرویس نگهداری طبق اعلام اتحادیه آسانسور و پله برقی به شرح زیر می باشد.

سرویس و نگهداری آسانسور

سرویس آسانسور

 

 

در دهه‌های گذشته آسانسور‌ها بسیار حادثه‌ساز بودند و سالانه چندین تن جان خود را به خاطر نقص در عملکرد آسانسور‌ها از دست می‌دادند‌.

این امر مسئولین را به فکر واداشت و پس از بررسی‌های فراوان متوجه شدند که بسیاری از این حوادث به‌خاطر برخوردارد نبودن آسانسور ها از سرویس‌ و نگهداری مناسب به‌وجود آمده است.

این امر موجب شد تا قانونی مبنی بر اجباری شدن سرویس و نگهداری آسانسور وضع شود.

با این وجود هم‌چنان بسیاری از افراد در سطح کشور از خدمات سرویس نگهداری آسانسور استفاده نمی‌کنند!

سرویس آسانسور از لحاظ قانونی و فنی باید ماهیانه، توسط یک سرویسکار آسانسور مجرب انجام شود.

نگهداری آسانسور به معنای داشتن قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر سرویس نگهداری آسانسور است.

 

سرویس آسانسور

سرویس آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟

منظور از سرویس و نگهداری آسانسور، بررسی قطعات آسانسور و نظارت کلی بر عملکرد آن است.

هر سیستمی بعد از نصب شدن نیاز به نگهداری و سرویس دارد، و این کار سبب عملکرد بهتر دستگاه و ایمنی آن در حین کار خواهد شد.

توجه داشته باشید که خدمات نگهداری آسانسور به اندازه نصب آسانسور اهمیت دارد و لازم است به اندازه نصب برای آن وقت صرف شود.

سرویس و نگهداری آسانسور در تهران که سرویسی برای راحتی ساکنین مناطق مختلف تهران در نظر گرفته شده است می تواند احتمال این خطرات را به حداقل برساند و لازم است هر ماه یکبار توسط افراد متخصص صورت گیرد.

همچنین سرویس و نگهداری آسانسور در تهران از نظر اقتصادی برای ساکنین شمال، شرق و غرب تهران نیز به صرفه خواهد بود.

زیرا در صورت خرابی یک قطعه و تعویض سریع و به موقع آن سایر قطعات آسیب نخواهند دید و در نتیجه سیستم دچار آسیب‌ های کلی نخواهد شد.

برای مثال توجه کنید اگر سیم‌ های آسانسور و یا سیم بکسل دچار آسیب شده باشد، همین مورد می‌ تواند سبب آسیب به فلک های کششی آسانسور شود، درنهایت نیز امکان پارگی سیم بکسل و سقوط آسانسور نیز وجود دارد و صدمات مالی و جانی زیادی را به فرد وارد می‌کند.

برخی از افراد گمان می‌کنند هزینه سرویس و نگهداری آسانسور غیرضروری و اضافی‌ست و تنها زمان خرابی آسانسور برای تعمیر آسانسور هزینه می‌کنند، آن‌هم از سر ناچاری.

آنها فقط برای رفع خرابی آسانسور اقدام می‌کنند نه سرویس آسانسور.

ما در این مقاله نشان می‌دهیم که سرویس و نگهداری آسانسور برای شما به‌صرفه‌تر از تعمیرات موردی آسانسور است.

بررسی دلایل ایجاد نقص در سیستم آسانسورها

هر آسانسور برای اینکه بتواند به طرز صحیح به فعالیت خود ادامه دهد، نیازمند رعایت اصولی فنی است تا کارایی آن مختل نشده و بالاترین کیفیت را از آن شاهد باشیم. در اینجا به مواردی از آن اشاره می‌کنیم:

تعیین ظرفیت به ازای هر نفر

میزان سرعت

مقدار ارتفاع

کنترل درب‌ها

مکان قرارگیری آسانسور

ولتاژ برق

و …

مسلماً نمی‌توان انتظار داشت بدون بررسی‌های دقیق بر روی این پارامترها توسط مهندسین مربوطه دستگاهی با این عظمت، طراحی و تجهیزات به‌کاررفته منظم، بدون عیب، با طول عمر بالا به فعالیت خود بپردازد.

هرچه متریال ها و تجهیزات به‌کار رفته در ساخت آسانسورها باکیفیت باشد، باز هم احتمال خرابی و از کارافتادن آن‌ها وجود داشته و نیاز به حضور افراد متخصص و باسابقه که بتوانند در کمترین زمان بهترین خدمات را ارائه دهند احساس می‌شود.

در ادامه به برخی از مهم ترین دلایل ایجاد نقض در سیستم آسانسورها که نیاز به سرویس و نگهداری آسانسور را الزامی میکند اشاره میکنیم.

تغییرات ناگهانی ولتاژ و قطع برق

تغییرات ناگهانی ولتاژ برق می‌تواند بر کارایی صحیح آسانسورها تأثیر نامطلوب گذاشته و قطع‌های پی‌درپی آن باعث خرابی و ازکارافتادگی این تجهیزات ساختمان‌ها گردد.

افت فشار برق نیز به هر دلیلی رخ دهد امکان عملکرد مثبت را از این سیستم‌ها صلب نموده و گاه به حدی می‌رسد که نیاز به یک متخصص به‌منظور عیب‌یابی و رفع آن احساس می‌شود.

سرویس آسانسور

استفادۀ بیشتر از ظرفیت تعریف‌شده آسانسورها

شاید بخش عمده خرابی‌های آسانسور را استفاده نا به‌جا و بیش از ظرفیت و توان آن‌ها به خود اختصاص داده باشد.

هر آسانسور به‌طور دقیق گنجایش تعریف‌شده‌ای دارد که در صورت بی‌توجهی به آن خرابی و صرف هزینه‌های اضافه را به دنبال خواهد داشت.

از این قبیل موارد که تأثیر بسزایی در خرابی این تجهیزات مهم ساختمان‌ها دارد، می‌توان به این موار اشاره نمود:

حمل لوازم منزل با آسانسورهای مخصوص مسافر

دست‌کاری افراد نابلد در سیستم‌های آن

اعمال فشار و یا ضربه به درب‌ها

فرسوده‌شدن تجهیزات

کیفیت بد اجناس به‌کاررفته ابتدایی

و …

بروز مشکل در سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی

استفاده فراوانی که از آسانسور در ساختمان‌ها با تعداد واحدهای زیاد می‌شود، به طبع خرابی سیستم‌های الکتریکی و البته مکانیکی را به دنبال دارد.

متخصصین خدمات سرویس و نگهداری آسانسور شرق تهران در برطرف نمودن این مشکلات نقش بسزایی دارند و در تشخیص به‌موقع و جلوگیری از توقف و بهبود عملکرد این تجهیزات کمک شایانی می‌نمایند.

به‌هرحال یافتن مشکل اصلی ازکارافتادن و یا حتی کند کار کردن آسانسور شاید بیشترین انرژی و تمرکز افراد متخصص در این زمینه را به خود اختصاص ‌دهد و عیب‌یابی مهم‌ترین بخش کار باشد که در صورت درست تشخیص داده شدن می‌توان امید داشت آسانسور مدت‌ها بدون کوچک‌ترین مشکلی به فعالیت خود ادامه دهد.

همچنین برطرف نمودن معایب تشخیص داده‌شده نیز بخش دوم قضیه است.

اما همان‌طور که می‌دانید فقط یک فرد کارآزموده و آموزش‌دیده می‌تواند به‌خوبی از پس هر دو مرحله به‌خوبی برآید و عملیات عیب‌یابی و برطرف نمودن را با موفقیت به سرانجام برساند.

سرویس و نگهداری آسانسور یا تعمیر موردی آسانسور؟

عموماً تمام وسایل مکانیکی‌ای که ما به‌طور مستمر از آنها استفاده می‌کنیم (مثل اتومبیل شما)  نیاز به سرویس و نگهداری دوره‌ای دارند که شامل بازبینی و بازرسی از کلیه قطعات دستگاه و مطمئن شدن از عملکرد درست قطعات می‌باشد.

این امر برای جلوگیری از خرابی آسانسور و ایجاد نقص در وسیله بسیار لازم و ضروری‌ست.

آسانسور، به‌عنوان یک دستگاه پیچیده مکانیکی، نیز از این ماجرا مستثنی نیست.

علاوه بر آن، چون آسانسور وسیله‌ای‌ست که مستقیماً با جان افراد در ارتباط است، باید ایمن، کارا و قابل اطمینان باشد.

سرویس آسانسور

همچنین در تمام وسایل مکانیکی تعمیر زمانی مورد نیاز است که وسیله به‌طور کامل از کار افتاده باشد یا یکی از قطعات آن دچار نقص شده باشد و برای تعمیر و راه‌اندازی دوباره آن، شما مجبور به تعویض قطعات یا تعمیر اساسی قطعات می‌شوید، که این موضوع باعث تلف شدن زمان شما و همچنین اعمال هزینه اضافی به شما می‌شود.

مثل هر دستگاه مکانیکی پر استفاده دیگر، برای نگهداری از آسانسورتان نیز دو رویکرد دارید: یا به فکر سرویس و نگهداری آسانسور به‌طور دوره‌ای آن هستید یا منتظر می‌مانید که خراب شود تا تعمیرش کنید. برای آسانسور کدام رویکرد مناسب‌تر است؟ سرویس آسانسور به‌طور ماهانه یا تعمیر آسانسور از سر ناچاری؟

سرویس و نگهداری آسانسور به‌صورت دوره‌ای با تعمیر آسانسور به‌صورت موردی چه تفاوتی دارد؟

در صنعت خدمات آسانسور، سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور و تعمیر آسانسور را با دو اصطلاح PM و EM ازهم تفکیک می‌کنند. در ادامه به تشریح هرکدام می‌پردازیم.

سرویس و نگهداری آسانسور (PM)

در قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور، شرکت طرف قرارداد متعهد می‌شود ماهانه سرویسکار آسانسور مجاز و آموزش‌دیده‌ای را (سرویسکاری که آموزش‌های لازم در زمینه آسانسور را دیده باشد) برای سرویس ماهانه آسانسور شما اعزام کند.

این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم: یک سرویسکار مجاز آسانسور کیست؟

سرویسکار آسانسور تمام قطعات آسانسور را بازرسی می‌کند، اشکالات جزئی را برطرف کرده، آسانسور شما را از نظر صنعتی نظافت می‌کند و در صورت وجود، مشکل هر کدام از قطعات را، قبل از بروز خرابی جدی، اعلام و پس موافقت مدیر ساختمان، تعمیر و یا تعویض می‌کند؛ این کار باعث جلوگیری از صدمه دیدن دیگر قطعات و در نهایت طولانی شدن عمر آسانسور شما می‌شود.

سرویس نگهداری آسانسور

تعمیر آسانسور به‌صورت موردی (EM):

زمان خرابی آسانسور، در صورت نداشتن قرارداد سرویس و نگهداری، شما با یکی از شرکت‌های معتبر آسانسور و یا یک سرویسکار برای تعمیر آسانسور خود تماس می‌گیرید.

سرویسکار، که نشانه‌های خرابی آسانسور را می‌شناسد، رفع خرابی آسانسور شما را به‌صورت موردی انجام می‌دهد (یعنی رفع مشکل قطعه خراب بدون بررسی کامل آسانسور)؛ این امر باعث می‌شود که اگر مشکلی در قطعات دیگر آسانسور وجود دارد بررسی و رفع نشود؛ همین موضوع ممکن است باعث خرابی دوباره آسانسور شما و یا آسیب رسیدن به دیگر قطعات آسانسور شما شود.

سرویس آسانسور تهران

سرویس آسانسور تهران

سرویس نگهداری آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور چگونه باعث کاهش حوادث می‌شود؟

تمام وسایل مکانیکی که ما در اطراف خود می‌بینیم، بسته به نوع،‌ میزان و نحوه استفاده ما از آن‌ها به سرویس و نگهداری احتیاج پیدا می‌کنند.

آسانسور نیز از این قائده مستثنا نیست و برای کارکرد درست به سرویس و نگهداری آسانسور که به صورت ماهانه انجام می‌شود نیاز دارد.

سرویس نگهداری آسانسور

سرویسکار در هر سرویس و نگهداری آسانسور اجزاء و قطعات مختلفی از آسانسور را بررسی می‌کند تا از عملکرد درست آن‌ها مطمئن شود و اگر قطعه‌ای دچار نقص باشد آن را تعمیر و یا تعویض می‌کنند.

این امر باعث می‌شود که از برخی خرابی‌های آسانسور جلوگیری شود.

در برخی موارد نقص در عملکرد بخش کوچکی از آسانسور باعث خرابی‌های بزرگ و جبران ناپذیری در آسانسور می‌شود؛ این خرابی‌ها گاهی منجر به ایجاد حادثه نیز می‌شوند.

آیا سرویس ماهیانه آسانسور از تعمیر موردی به صرفه تر است؟

هم‌چنین شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که داشتن یک سرویسکار که ماهیانه به ساختمان شما سر می‌زند برای اطمینان شما از عدم وقوع حادثه کافی نیست.

برخی افراد سود جو تنها از شما مبلغی در ازای سرویس و نگهداری آسانسور دریافت می‌کنند اما آسانسور شما را بررسی نمی‌کنند یا برای جلوگیری از خرابی آسانسور سیستم ایمنی آسانسور شما را پل می‌کنند.

اکثر این افراد از مهارت کافی برخوردار نیستند و شما از آن‌ها تنها یک شماره تلفن دارید که در زمان بروز حادثه دیگر در دسترس نیست.

شما باید برای سرویس و نگهداری آسانسور خود از سرویسکاران مجاز استفاده کنید.

این افراد در استخدام یک شرکت هستند و در صورت بروز مشکل شرکت موظف اند که مشکل شما را برطرف کنند.

سرویس آسانسور جنوب تهران

سرویس آسانسور جنوب تهران

سرویس و نگهداری آسانسور

چه سرویسکار آسانسور مجاز محسوب می‌شود؟

استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور چه پیامدهایی دارد؟

اگر شما از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور استفاده نکنید و تنها در زمان نیاز، آسانسور خود را تعمیر کنید؛ دیگر نیازی به پرداخت حق سرویس به‌صورت ماهیانه ندارید، اما آیا این کار به‌صرفه است؟

نگهداری آسانسور

آیا این حقیقت که آسانسور مستقیماً با جان انسان‌ها سروکار دارد باعث نمی‌شود که سرویس دائمی این دستگاه مکانیکی را جدی بگیریم؟

همان‌طور که اشاره شد، استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور در ظاهر کار، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ماهانه ساختمان می‌شود؛ اما شما باید بدانید که اگر آسانسور شما خراب شود و نیاز به تعمیر آسانسور داشته باشد، به دلیل خرابی‌های پی‌درپی، باید هزینه‌ای بیشتر از یک ماه سرویس و نگهداری آسانسور را برای عیب‌یابی به سرویسکار بدهید؛ چرا که امکان خرابی‌های ناگهانی و طولانی‌مدت آسانسور وجود خواهد داشت. قطعا هیچ‌کسی دوست ندارد که یک‌روز غافلگیر شود و در آسانسور گیر بیفتد!

نگهداری آسانسور

خرابی قطعات آسانسور ناشی از عدم سرویس و نگهداری مرتب آسانسور

آیا نبودِ سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور باعث خرابی آسانسور می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله؛ گاهی نقص در یک قسمت کوچک از آسانسور، که با صرف وقت و هزینه بسیار کم قابل حل است، باعث ایجاد خرابی در یکی از قسمت‌های اساسی آسانسور می‌شود و هزینه رفع خرابی آسانسور را چند برابر می‌کند.

عدم سرویس و نگهداری آسانسور به‌صورت دوره‌ای و منظم باعث خرابی قطعات اساسی آسانسور می‌شود. معمولاْ هزینه‌ای که برای تعمیر و جایگزینی این قطعات وجود دارد، بیش از هزینه سرویس دوره‌ای است.

ما در این مقاله به چند مورد از این خراب قطعات، که ناشی از عدم سرویس دوره‌ای هستند، اشاره می‌کنیم.

 

خرابی در «رزیستور»های تابلو فرمان باعث خرابی «درایو» تابلو فرمان می‌شود؛ «درایو» یکی از گران‌قیمت‌ترین قطعات آسانسور است؛ (حدود ۷-۸ میلیون تومان). این در حالی است که چنانچه در سرویس دوره‌ای خرابی رزیستور تشخیص داده شود، هزینة تعویض «رزیستور» حدود ۳۰۰ -۴۰۰ هزار تومان می‌باشد.

کم شدن روغن «موتور گیریبکس» که تنها با اضافه کردن روغن در سرویس دوره‌ای می‌توان آن را برطرف کرد، باعث خرد شدن کل «موتور گیریبکس» و از از بین رفتن آن می‌شود. هزینه روغن موتور گیربکس کجا هزینه موتور گیربکس کجا!

تنظیم نبودن «فنر گاورنر» که تنها با یک بازرسی و تنظیم مجدد قابل‌حل است، باعث «پاراشوت» کردن آسانسور و از بین رفتن «ریل»های آسانسور می‌شود.

کثیف بودن و یا وجود گرد و غبار بر روی «لقمه‌های پاراشوت»-که تنها با تمیز کردن لقمه‌ها به‌صورت منظم در هر بازدید سرویس و نگهداری انجام می‌شود- باعث «پاراشوت» کردن آسانسور و از بین رفتن «ریل»های آسانسور می‌شود.

بازیینی نکردن «سیم بکسل» موجب می‌شود که افراد متوجه خوردگی «سیم بکسل» نشوند؛ خوردگی «سیم بکسل» باعث لیز خوردن «سیم بکسل» و در نهایت سقوط آسانسور می‌شود.

سرویس آسانسور

سرویسکار آسانسور

سرویسکار آسانسوری می‌تواند سلامت آسانسور شما را تامین کند که تجربه و دانش کافی داشته باشد. بهتر است از سرویسکاران غیر شرکتی استفاده نشود.

اگر به سرویسکار آسانسور در تهران، سرویسکار آسانسور در غرب تهران، سرویسکار آسانسور در شرق تهران، سرویسکار آسانسور در شمال تهران یا به سرویسکار آسانسور در کرج یا در هرجای دیگر کشور احتیاج دارید، خوشبختانه شرکت‌های معتبر بسیاری برای عقد قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور وجود دارد. توصیه موکد ما این است که با شرکت‌ها قرارداد ببنید نه با افراد، تا در صورت بروز مشکلات، بتوانید با رجوع به قرارداد حمایت قانونی داشته باشید.

آیا در صورت نداشتن قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور بیمه آسانسور خسارت وارده را جبران می‌کند؟

حوادث غیرمتقربه برای افراد بسیار ناراحت‌کننده و ناگوار است؛ خدمات بیمه برای جبران خسارت‌های مالی وارد بر فرد آسیب‌دیده طراحی شده است تا بتواند پس از حادثه، تاحدی از درد و رنج افراد بکاهد. متاسفانه به دلیل عدم ایمنی آسانسورها، حوادث آسانسور نیز کم نیستند.

اما حتی با داشتن بیمه آسانسور در زمان بروز حادثه اگر ساختمان شما فاقد قرداد سرویس و نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر باشد، بیمه هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت خسارت به شما را قبول نمی‌کند.

اگر آسانسور ساختمانتان را بیمه کنید، در صورت عدم وجود قراردادهای سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور، چنانچه حادثه‌ای رخ دهد، شرکت بیمه هیچ مسئولیتی را در قبال پرداخت خسارت به شما قبول نمی‌کند.

سرویس آسانسور

خطرات قانونی نبود قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور

ما در مقاله‌ای به‌طور کامل توضیح داده‌ایم که نبود قرارداد سرویس و نگهداری ماهانه آسانسور چه تبعاتی برای مدیران ساختمان دارد. برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به این مقاله:

مدیر ساختمان عزیز، آیا آسانسور شما استاندارد است؟

سرویس آسانسور

در سرویس و نگهداری آسانسور چه مواردی بررسی می‌شود؟

یک سرویس نگهداری آسانسور استاندارد در سه مرحله انجام می‌شود:

سرویس آسانسور غرب تهران

سرویس آسانسور غرب تهران

  1. موتورخانه‌ی آسانسور

 

سرویس آسانسور

یک سرویس و نگهداری اصولی از موتورخانه آسانسور و با بررسی تابلو فرمان و موتور گیربکس شروع می شود:

این بررسی شامل چک کردن تمام مدار‌های ایمنی اطمینان پیدا کردن از پل نبودن

پل به حالتی گفتی می‌شود که یک قطعه سیم کوتاه به دوسر یکی از قطعات مدار بسته شده باشد و ایجاد اتصال کوتاه کرده باشد تا باعث شود آن قطعه از کار بیافتد.

بررسی قطعات و فهمیدن سیاه نشدن قطعات

این امر نشان میدهد که آمپر برق بالا بوده و قطعه نیم سوز شده است(دارد می‌سوزد)

سیم کشی ها شل نشده باشد

بر‌روی قطعات خاک نشسته باشه

هردو باعث اختلال در کارکرد تابلو فرمان شده و

با صدای غیرعادی کار نکند

پس از بررسی تابلو فرمان نوبت به برسی روغن موتور گیربکس می رسد

اکثر  آسانسور‌ها موتور گیربکس دارند که برای کارکردن به روغن موتور گیربکس نیاز دارد.

این روغن باعث روانکاری و کاهش اصطکاک، انتقال حرارت، جلوگیری از زنگ‌زدگی، پاک کنندگی و تعلیق ذرات حاصل از سایش، ضربه گیری، کاهش مصرف انرژی می‌شود.

همه چیز درباره روغن موتور آسانسور

بازدید از ترمز موتور قدم بعدی است

در هر بازدید لنت و فنر ترمز‌ها آسانسور را بررسی می‌کنند.

با بازدید از فن موتور سرویس نگهداری آسانسور شما در قسمت موتورخانه به پایان می‌رسد

فن آسانسور برای خنک کردن موتور آسانسور استفاده می‌شود.

اگر این قطعه در آسانسور از کاربیافتد گرمای موتور باعث خرابی آسانسور می‌شود، به خصوص در فصول گرم سال.

گرمای هوا قاتل آسانسور‌های شما

 

  1. کابین آسانسور و چاه آسانسور

 

سرویس آسانسور

سرویس آسانسور

 

سرویس نگهداری آسانسور

سرویس و نگهداری از این بخش شامل :

بازدید از سیم بکسل‌ها و کشش آن

سیم بکسل، طنابی فولادی است که معمولا از طریق تاباندن تعدادی رشته سیم فلزی به دور یک هسته مفتولی شکل از جنس فولاد ساخته می شود، که برای کشیدن آسانسور از آن استفاده می‌شود.

بازدید از ریل‌ها، روغن‌دان ها و کفشک‌ها

کفشک وسیله‌ایست که باعث حرکت آسان‌‌تر کابین آسانسور بر‌ روی ریل‌ها می‌شود.

خرابی این قطعه بر روی حرکت آسانسور تاثیر گذاشته و خرابی یا نقص در کارکرد آن باعث خرابی و توقف‌های مکرر در آسانسور می‌شود.

بازدید لیمیت سوئیچ‌های بالا و پایین

لیمیت سوئیچ‌ وسیله‌ایست که زمان ایستادن آسانسور را تعیین می‌کند. درست کار نکردن این قطعه تراز کابین را به هم میزند.

تراز آسانسور

بازدید روشنایی کابین و چاه آسانسور

  1. درب طبقات آسانسور

سرویس آسانسور

بازدید و سرویس از کفشک و قرقره درب ها

بازدید آرام‌بند درب ها

سرویسکار در تمام مراحل بالا هر جایی که نیاز به روغن‌کاری آچار‌کشی و یا نظافت داشته  باشد را انجام می‌دهند.

تمام  این مراحل ۲۰ الی ۳۵ دقیقه زمان می‌برد.

جمع‌بندی

سرویس آسانسور شرق تهران

سرویس آسانسور شرق تهران

دو نوع خدمات کلی تعمیر آسانسور وجود دارد: PM (سرویس و نگهداری آسانسور) و EM (تعمیر موردی آسانسور).

نیاز استاندارد یک آسانسور به سرویس، طبق قانون سازمان استاندارد ملی، یک‌بار در ماه است.

گاهی افراد به دلیل دید نزدیک به قضیه، از سرویس ماهانه آسانسور اجتناب می‌کنند و به تعمیرهای موردی اکتفا می‌کنند.

نبودن قراردادهای سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور می‌تواند به تغییر قطعات و تعمیر خرابی‌های پی‌درپی و طولانی ختم شود.

سرویس نشدن آسانسور به‌طور دوره‌ای عمر متوسط آسانسور و قطعات آن را کمتر می‌کند.

هزینه‌ای که در اثر کم شدن عمر متوسط آسانسور و خرابی و تعویض قطعات آسانسور به‌وجود می‌آید معمولاْ از هزینه‌ی سرویس دوره‌ای آن بیشتر تمام می‌شود.

 

 

 

 

سرویس آسانسور

سرویس آسانسور

 

 

عوامل موثر بر هزینه سرویس و تعمیر آسانسور

سرویس و تعمیر آسانسور خدمتی است شیوه‌ ارائه‌اش در ساختمان اداری و تجاری و مسکونی بسیار متفاوت است. معمولا ساختمان‌های با تعداد بالای طبقات و واحدهای اداری و مجتمع‌های مسکونی، قراردادهای طولانی مدتی را با شرکت‌های تعمیر و نگهداری آسانسور منعقدمی‌کنند. این قراردادها شرکت نگهداری را موظف‌می‌کند که بر اساس زمان‌بندی توافق‌شده به سرکشی و سرویس بخش‌های مختلف آسانسور بپردازد. بخش‌های زیر از جمله این موارد هستند که با توجه به نیازمندی ساختمان بصورت کلی یا انتخابی مورد بازبینی قرارمی‌گیرند. در واقع این موارد عوامل موثر بر هزینه نگهداری هستند.

سرویس آسانسور و بازدید ماهانه

این بازدید که هر ماه یکبار انجام‌می‌شود و مدت زمان انجام سرویس هم در آن طولانی نیست، به روغنکاری قطعات متحرک و چکاپ قسمت‌های مختلف بصورت کلی می‌پردازد. لازم است بدانیم که شرکت سرویس نگهداری آسانسور در این قراردادها هیچگونه مسئولیتی در قبال تعمیرات قطعات معیوب از جمله سیم بکسلها، موتور گیربکس و یا تابلو فرمان ندارد. بسیاری از خدمات و بازبینی‌های دیگری هم در این بازدیدهای ماهانه صورت می‌گیرد. از جمله:

سرویس آسانسور شمال تهران

سرویس و نگهداری آسانسور شمال تهران

آچارکشی قطعات و متعلقات

روغن کاری ریل ها و بازبینی

کنترل موتور گیربکس

وضعیت تابو فرمان آسانسور

وضعیت کابین، رنگ و تهویه

هم سطحی طبقات

کنترل و بازبینی وضعیت درهای اتاقک آسانسور

تست و بازبینی پاراشوت

بازبینی سیم بکسلها

Black out

قید زمانی موارد اورژانسی

در بسیاری از قراردادهای نگهداری آسانسور این قید گنجانده‌می‌شود. در این صورت شرکت موظف می‌شود در صورت بروز خرابی و نیاز به تعمیر آسانسور، ظرف مدت معینی تکنسین‌ها و تعمیرکاران خود را به محل ساختمان اعزام‌کند. قید زمانی توافقی بین طرفین قرارداد بوده و معمولا ۲۴ ساعت است.

حوادث غیر مترقبه

اصولا شرکت‌های نگهداری و تعمیر آسانسور بطور منطقی مسئولتی در قبال بروز حوادث طبیعی که به آسیب‌رسیدن و نیاز به تعمیر آسانسور منجرشود ندارند.

سرویس آسانسور و عمر ساختمان

عامل مهم دیگری در هزینه نگهداری و تعمیر آسانسور عمر و میزان کارکرد آن است که حتما توسط فرد کارشناس در برآورد و اعلام هزینه تعمیر آسانسور و یا نگهداری آن مورد توجه جدی قرارمی‌گیرد.

محدوده سرویس دهی

بسیار از شرکتهای تعمیر و نگهداری آسانسور در تمام مناطق و محلات به ارائه خدمات مشغولند. البته تعداد قابل توجهی هم محدوده‌های مشخصی برای خدمات خود دارند. مثل شرکت‌های خدمات آسانسور در غرب یا شرق تهران که فقط در همان مناطق قراردهای خود را تنظیم‌می‌کنند.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما برگشت به بالا